
Crosskart

Vad är egentligen crosskart?
Jag ska här lite kort försöka beskriva vad det handlar om. Det är väl lika bra att börja från början. Om du inte förstått det redan så är crosskart en motorsport. Det var Erland Andersson som kom på idén med crosskart. Det tog ett tag innan han fick gehör för sin idé. Tre test tävlingar genomfördes 1986, och sen dess har det bara rullat på. Man började köra en serie, Svenska cupen. 1992 fick man ett Riksmästerskap och 1998 fick crosskart äntligen SM status.
​
Så nu går vi över till kartarna och de sex olika klasserna:
-
Mini, endast uppvisning, 7-11 år (från det år man fyller 7 år)
-
85cc tvåtakt, 10-13 år (från det år man fyller 10 år)
-
125cc tvåtakt, 12-16 år (från det år man fyller 12 år)
-
250cc tvåtakt, 15 år- (man skall ha fyllt 15år)
-
500cc fyrtakt, 16 år- (från det år man fyller 16 år)
-
650cc fyrtakt, 16 år- (man skall ha fyllt 16 år)
​
Motorerna skall härstamma från en serietillverkad motorcykel. I Mini och 85cc är endast standardmotorer godkända. I de övriga klasserna är fri trimning tillåten så när som på överladdning. Kartarna är uppbyggda av stålrör, karossen är gjord av glasfiber eller plåt. Bakaxeln ska vara stel och ingen differential är tillåten, broms får endast finnas på bakaxeln.
Nu till hur tävlingarna går till.
Tävlingarna körs på rallycross eller bättre Folkrace banor. Det förekommer även backtävlingar, sprintrace samt tävlingar på speedwaybanor. Varje förare börjar med att köra tre kvalheat. I kvalen startar man i tre led med tre förare i varje. Varje förare får starta en gång från vardera led. I finalen är det fyra led. De tolv bästa förarna i varje klass går vidare till final.
​
Avslutningsvis kan man säga att crosskart är en billig motorsport. Kartarna är väldigt snabba, varvtiderna är i klass med de snabbaste rallycross bilarna. Den kraftiga stålrörs buren är mycket säker, speciellt med tanke på kartarnas låga vikt.